La dansa més antiga de que és té consciencia dins el Ball de Gitanes és l’Espolsada. Més tard i fins l’any 1840, segons Miquel Draper, els balls que s’executaven en el Ball de Gitanes eren Moixigangues, Pavanes, Ball de Cintes, Ball de Bastons i Espolsades. A partir del 1850 es van introduir nous balls, entre ells, els més usuals van ser la Contradansa, el Vals, la Jota, el Passeig, la Polca i l’Americana.

LES MÚSIQUES del nostre Ball de Gitanes són originals de Sant Celoni i la majoria de peces són del compositor Josep Ferrer i Torres. Tenim la sort de que l’Andreu Ferrer, l’any 1984, va trobar un plec de partitures firmades per en Josep Ferrer, on hi havia: el Galop, l’Entrada de Ball, la Jota, la Contradansa i la Polca. I l’any 2004 en Fali Jiménez troba unes noves partitures, firmades pel mateix autor, d’on hem recuperat: la Polca Nova i la Filferrada.

De la música del Vals no en coneixem l’autor. Pensem que formava part de tot un altre ball de gitanes i que només s’ha conservat aquesta peça.

La Farandola (1998) i la Rumba (2000) són músiques d’en Marcel Casellas, que va composar per atendre la petició dels balladors de la Colla del Ferro. La Trentuka (2015) la va composar en Josep Mª Aparicio pels balladors del Filferro Gran per tenir més varietat en la ballada de plaça.

PEL QUE FA A ELS MÚSICS, diferents formacions ens han acompanyat al llarg dels anys.

Antigament, la música s’interpretava amb els instruments tradicionals, com el tamborí, el flabiol i la cornamusa, acompanyats dels picarols i les castanyoles dels balladors, però a partir del 1850 es llogaren orquestres.

Moltes són les orquestres que deuen haver acompanyat les Gitanes de Sant Celoni. Tenim referències de Els Paleros, l’Orquestra Soler, Art Musical i La Lira.

Després de la recuperació de 1981, els dos primers anys va harmonitzar la festa l’Orquestrina Galana, que a més, feia el ball de disfresses del dissabte a la nit. L’any 1983 es va animar una colla de músics celonins, sota la direcció de l’Andreu Ferrer, que com Orquestra del Ferrocolat van acompanyar les ballades fins al 1996. Gràcies al seu director i els seus arranjaments es reestrenen el Galop, l’Entrada de Ball, la Contradansa i la Jota d’en Josep Ferrer i Torres.

En l’actualitat, les formacions que porten la música a la festa, són la Principal del Ferro i l’Orquestrina del Filferro. Aquestes són dues formacions sorgides de l’Escola Municipal de Música de Sant Celoni, dirigides pel mestre Josep Mª Aparicio, qui també ha arranjat les músiques de tots els balls, adaptant-les als instruments que les interpreten i creant noves músiques d’enllaç.

 

LES COREOGRAFIES dels balls tenen orígens diferents: El Vals i la Polca es ballen tal com ens les van ensenyar els nostres avis. Les altres danses, que hem anat afegint al llarg dels anys, són propostes originals d’en Joan Serra i que nosaltres hem anat adaptant. La Polca Nova i la Filferrada són coreografies que han nascut d’un treball conjunt entre els balladors de la colla del Ferro i en Joan Serra.

La coreografia més recent, la Rumba, ha estat creada per l’Helena Lagarda, basant-se en l’antiga coreografia d’aquest mateix ball, que havia creat en Joan Serra per a les ballades de 2000 i 2001.

Els Balls del Filferro:

Els Balls del Ferro: